BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, May 30, 2010

IMAN, awak cuti ker???

~IN THE NAME OF ALLAH~
ASSALAMUALAIKUM...
apa kabar iman anda aie ni???
sihatkah dia???
harap2 iman antunna sume dalam keadaan baek2 jew ea...
tggl bape aie jew lagi kita sume nak balik ke kmpung halaman masing2..
ummm.... tak sabar rasenye kan??? nak jumpe parents n family terchenta...
tapi kite kena igt balik umah ni jaga iman masing2... jgn biarkan iman anda turut sama bercuti...
hehehhee... nasihat wat kwan2 dan diri saya juga...
kat sini ada satu kisah tentang IMAN....semoga kita sume dapat ambik ibrah dari cerita ni...

IMAN : Assalamualaikum bos...
DIRI : Waalaikummussalam wbt. Lama tak nmpk awak.. Awak cuti ker?
IMAN : taklah, jabatan kami rasa tuan tak memerlukan kami lagi dah..
DIRI : Laaaa.. kenape cakap camtu?? pentadbiran diri saya berterabur sekarang bila jabatan awak takde.
IMAN : Takdelah kami lihat banyak perkeja tambahan tuan ambil sekarang. VCD,SMS,TV... jadi kami rasa terpinggir.
DIRI : Entahlah,waktu cuti sebulan ni saya tak penah mengaji mereka,tapi mereka terlalu rajin bekerja,bekerja tanpa gaji,tapi banyak gakduit saya habis... entah laaa...
IMAN : Tu sebab,kami agak rasa tuan memencilkan kami.AL-QURAN,ZIKIR,MATHURAT.SOLAT MALAM, tak boleh bekerja dengan mereka... kami memang tak boleh bercampur dengan mereka...
DIRI : Saya tak penah minta kamu bercuti..
IMAN : Bagaimana kami ingin bekerja sedangkan tuan sudah punya pekerja tambahan yang lain? Saya lihat mereka buat tuan gembira...
DIRI : Gembira paenye... Berterabur kerja saya kat pejabat tuu.... Tolonglah bekerja dengan saya kembali..
IMAN : Kami sememangnya sudah berkhidmat dengan tuan dari tuan dalam rahim ibu tuan lagi. Tapi tuan kdg2 mengabaikan kami. tuan sediakan makanan untuk pekerja tambahan tuan sahaja, EN.DOSA, tapi kami tuan tak sediakan makanan. kenajikan kami tidak terjaga...
DIRI : Maafkan saya .. Kembalilah bekerja dengan saya. Saya janji kebajikan semua akan saya kamu akan saya jaga.
IMAN : Tuan boleh berjanji, tapi CEO kita akan memantau tuan, DIAlah ALLAH... Tuan takkan takut menabur janji tapi melupakannya??
DIRI : Janganlah menyalahkan saya..
IMAN : Tuan perlu sedar, kami hanya bekerja di dalam syarikat yang bersih dan amanah.. Bukankah saya nak memandang rendah pada jabatan baru En Dosa, tapi kami tidak suka cara mereka bekerja.. mereka meminggirkan kami..
DIRI : Dah awak tak melawan...
IMAN : Tuan, bagaimana kami nak melawan??? bagaimana kami nak menang??? kami terlalu lemah, sedikit pula tuuu,kebajikan kamilangusung tuan tak jaga.. Sedangkan kami tidak penah memnta gaji dari tuan.... Cuma kami mnta disediakan ruang yg bersih dan amanah untuk kami bekerja.. Salahkah kami meminta sedikit???
DIRI : mereka kdg2 lebih menggembirakan saya..
IMAN : Kalau begitu maafkan kami. Tak dapat rasanya kami bekerja dengan tuan lagi..Tuan perlu memberi kebajikan kepada mereka.. Siapalah kami.....
DIRI : ehhh... jangan.... Bekerjalah dengan saya...
IMAN : Buanglah pekerja itu..Mereka meminta-minta dari tuan.. Tuan perlu berhabis jutaan ringgit untuk mereka... Sedangkan kami,percuma khidmat kami...
DIRI : Aduh... mereka pekerja yang menggembirakan saya... Memang kamu percuma, tapi kamu kdg2 bsing...ini tak boleh... itu tak boleh....saya rimaass...
IMAN : (senyum sinis) Maafkan kami tuan.. kami minta diri dlu.. tak perlulah kami berkhidmat dgn tuan lagi... kalau tun perlukan kami,, kami sentiasa di sisi tuan... Tuan jangan risau..kami maafkan tuan...
DIRI : Jangan pergi.. saya sanggup pecatkan En. Dosa... dan ahli jwatankuasanyaa...VCD,MAJALAH yg melalaikan dan sebagainya...
IMAN : Tuan betul2 sanggup???
DIRI : Ya,... saya betul2 tak tenang sekarang,,.. berterabur..
IMAN :Alhamdulillah.... kami free of charge,...Tuan takkan rugi sebaliknya tuan beruntung bsar.. silap hari bulan CEO... ALLAH kita akan naikkan pangkat tuan ke pangkat yang lebih tinggi..
DIRI : Terima kasih (O_o)v Panggillah ajk kamu bekerja semula.. En Iman, saya akan jaga kebaikkan kamu, panggilah En. Mathurat, EnZikir, En, Solat dan semua ahli jabatan kamu yaaa....
IMAN; Alhamdulillah.. Moga keuntungan tuan berganda-ganda tahun ini dan seterusnya.,...
DIRI : Terima kasih pengawai kewanganku .... =)



~ YA ALLAH JANGAN KAU AMBIL NIKMAT IMAN DAN ISLAM DARI KAMI.. AMIN YA RABB...~


Pssst.. jangan biarkan IMAN anda bercuti!!!!
Luangkanlah sedikit masa bersama tuhanmu kerana sesungguhnya keindahan bersama tuhan tidak sebanding dengan sedikitpun nilai material yang berada di hadapan kita.. setiap saat yang kita bersama ALLAH, akan diberi ganjaraan berlipat kali ganda di akhirat kelak...
pesanan ni wat diri saya sendiri dan sume kawan2 yang disayangi...


dipetik dari AL-ISLAH keluaran MEY...

0 kumenz...: